Dry Needling

Dry Needling is een doeltreffende en bewezen * behandelwijze bij Myofasciaal pijnsyndroom (MPS).
MPS kan o.a de volgende symptomen hebben:

• Acute en chronische pijnlijke en stijve spieren
  • Tintelingen in armen en benen
  • Spanningshoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Nekpijn
  • Rugpijn
  • Verminderde kracht van de spieren
  • Gewrichtsklachten, denk hierbij aan b.v. klachten van de schouder en heup
  • CANS (RSI)
  • Carpaal tunnelsyndroom
  • Tenniselleboog
  • Hielspoor
  • Ischias
  • Post-whiplashsyndroom
  • Sportblessures

WAT IS DRY NEEDLING

Tijdens een Dry Needling behandeling laat de therapeut de pijnlijke verharding in de spier, ook wel triggerpoint genoemd, ontspannen. Dit gebeurt door de triggerpoint los te maken met een zeer dunne naald in de spier. Hierdoor trekken de spierstrengen eerst samen met als gevolg dat de spier daarna ontspant, de bloeddoorvoer beter kan stromen en de pijn afneemt.

EFFECTEN VAN DE THERAPIE

Triggerpoints kunnen langdurige (chronische) spier-en gewrichtsklachten veroorzaken zoals hierboven beschreven. Wanneer de triggerpoints worden behandeld met Dry Needling is er op korte termijn afname van de pijn en toename van kracht en beweeglijkheid voelbaar. Dry Needling is een zeer effectieve behandelmethode bij veel langdurige spierpijnklachten.

TRIGGERPOINTS, WAT EN HOE?

Een triggerpoint voelt aan als een knoop in een spier. Deze knoop kan zelf pijnlijk zijn, maar de pijn kan ook uitstralen naar een andere plek in het lichaam. Daarom is het belangrijk dat eerst goed wordt onderzocht waar de hoofdoorzaak van de pijn is.

Triggerpoints kunnen worden veroorzaakt door o.a.:
  • Een acute verkeerde beweging zoals een (sport)ongeval
  • Een langdurige verkeerde houding
  • Stress, depressie, vermoeidheid of andere psychologische factoren
  • Slaapgebrek
  • Overbelasting
  • voetafwijking, verschil in beenlengteverschil of scoliose
  • Langdurige immobiliteit (n.a.v. botbreuk of operatie?)
  • ‘slappe’ enkel- en/of kniebanden

DRY NEEDLING IN ONZE PRAKTIJK

Tijdens een Dry Needling behandeling zal de therapeut aan de hand van een gesprek en lichamelijk onderzoek analyseren waardoor de pijn wordt veroorzaakt. Na duidelijke uitleg van het behandelplan voor jouw unieke situatie wordt er geprikt. Wanneer de triggerpoint wordt geraakt spant de geprikte spier zich kort aan, wat even als kramp kan worden ervaren. Na de behandeling kan de behandelde spier nog 1 tot 2 dagen beurs aanvoelen.
Voor thuis krijg je oefeningen en advies mee om het behaalde resultaat te behouden.

Uria is de Dry Needling therapeut bij De Fysio. Vind hier meer over de Dry Needling therapeut van Soesterberg.

*Uit studie gepubliceerd in 2017 blijkt dat er een bewezen effect is op korte termijn voor pijnbestrijding m.b.v dryneedling. Wil je meer weten, ga dan naar deze link.

– Dry Needling is geen acupunctuur